top of page
  • Lara, Lab. med

Two independent women

Hej på er,

idag är det söndag och jag och Jelena sov ut ordentligt som vanligt. Efter att vi ätit frukost och pratat med våra föräldrar så satte vi igång med städning. Lakanen tvättas, disken är fixad och lägenheten är städad och putsad, känns så skönt att ha det fräscht. Nu när vi har bott här ett tag så känns det så bra för oss båda. Det här är första gången någon av oss bor ensamma och det känns bra att det gått så smidigt och att vi har någon form av rutin och har hittat en balans mellan att sköta skolan, bo ensamma och även ha kul och njuta av att vi faktiskt befinner oss i Dublin :)


Apropå skolan så har ni inte fått höra så mycket alls om hur jag har det på labbet och det beror på att jag varit sjuk ett tag och helt enkelt inte varit där. Innan jag blev sjuk höll vi på med cellodlingar och fick lära oss basala rutiner för hur man bör ta hand om cellerna, vad de gillar och inte gillar och hur man kan undersöka i mikroskop att de mår bra. Det mesta kunde jag från KI, tack vare CMB, Pernilla och Annika så det kändes tryggare. Med allt nytt är det lätt att jag ifrågasätter min egna kompetens, inte nödvändigtvis för att jag tycker att de är bristande utan mer för att jag inte vet hur de gör på TUD. Vad får deras studenter lära sig? Är vi på samma nivå? Såna saker. Men ju mer jag är här desto mer bekväm känner jag mig i mitt labbande och kunskaper. De som labbar med mig läser alla olika program så det är inte lika självklart att jämföra våra kunskaper. Att folk gör olika grejer och är från olika program gör nog att våra handledare hjälper till med mycket för att cover all bases liksom. Men det är ju bara bra.


I fredags var jag tillbaka på labbet och kände att jag äntligen började på mitt projekt. Cellodlingarna från förut var indirekt kopplade till mitt arbete och gav mig viss kunskap som BMA men det var inte jätterelaterat till mitt projekt egentligen. Nu har vi fått tag på våra patientprover som jag ska använda i mitt examensarbete, det är kontrollgrupper från friska personer, prover från patienter med SLE och även från RA som båda är inflammatoriska sjukdomar. Just nu är jag uppe i att kontrollera proteinnivåerna i proverna för att kunna gå vidare, jag behöver fastställa att deras nivåer matchar det jag förväntar mig så att jag vet att resten av analyserna blir rätt. För att göra detta har jag kört spektrofotometri vilket är rätt basic men jag har använt ett instrument som heter Nanodrop som var helt ny för mig. Skillnaden är att man bara behöver 1-2 uL provmaterial som pipetters direkt på linsen/"kyvetten" istället för att fylla de vanliga stora kyvetterna så det är väldigt gynnsamt om man arbetar med ex RNA/DNA eller proteiner som jag gör just nu och inte har så mycket provmaterial som jag vill slösa bara för att kontrollera deras proteinhalter.


Jag kommer förmodligen berätta mer om det jag gör när det drar igång, vilket förhoppningsvis blir redan kommande vecka.


Ha det så bra så hörs vi sen, hejdå:)

I brist på bilder från labbet får ni en från helgen, för ingen gillar att läsa massa text utan bilder



bottom of page