top of page
  • Jelena, Klin. fys.

Klinisk fysiologi - Vecka 1

Hallå folket!

I måndags började jag min praktik inom ekokardiografi på Private Mater Hospital här i Dublin. Det har varit mycket att smälta dom här senaste dagarna. Första dagen satt jag främst och observerade eko undersökningarna för dagen. Det ser lite annorlunda ut här än vad jag varit med om i Sverige, exempelvis ingår det i deras standard undersökning att ta M-Mode mätningar i långaxelvy över aortaklaffen, mitralisklaffen och i kammaren, något jag tidigare inte gjort. De körde eko undersökningarna på vanliga britsar, dvs utan en lucka under bröstet för att kunna komma åt de apikala vyerna bättre. Istället får patienterna på något sätt luta sig bakåt och proben hamnar mer medialt. Många av undersökarna, som här kallas Cardiac physiologists, kör även med höger arm och är vända bort från patienten. Det har dock varit väldigt roligt att komma tillbaka in i metoden och att få repetera det vi gjort i tidigare terminer!

Idag fick jag även vara med på Cath-labb och såg en MitraClip procedur på en patient. Stod bredvid läkaren som körde TEE:n under proceduren och hjälpte honom med knapparna. Det var suuuuper intressant att se hur de fäster mitral clipsen på klaffarna. Det visade sig dock vara en större utmaning än förväntat då den posteriora klaffen var oerhört förkalkad vid roten samt väldigt tunn och kunde ej fästa vid enheten. De försökte vidare att fästa klaffarna individuellt men bestämde att det var en alltför stor risk för ruptur. Efter nästan 2 timmar utan framgång valde de att avsluta, och tyvärr lyckades de alltså ej med proceduren.


Imorgon blir sista dagen på den första veckan och helgen ska bli så himla kul!







bottom of page