top of page
  • jelenak9

Halvtidsbedömning

Tja bloggen! Vi är nu inne på slutet av april, det har gått så himla fort. Nu i veckan hade vi vår halvtidsbedömning och tänkte att vi kunde gå igenom processen och hur det såg ut härifrån i Irland.

Halvtidsbedömningen innefattar en inlämning av din färdiga introduktion + så långt man kommit med material och metod, samt skriftlig och muntlig opponering av någon annans arbete, och tillsist en egen presentation av det du skrivit.

1 vecka innan presentationen var det inlämning av introduktionen för rapporten. Kändes allmänt bra för mig då jag hann bli klar lite tidigare och även fick feedback från 2 av mina handledare på arbetet.

Har varit lite svårt att påbörja material och metod då jag fortfarande håller på med datainsamlingen. Har fått ändra på ganska mycket kring mitt arbete pga brist på tillgång till data på sjukhuset. Til en början skulle jag jämföra Qp:Qs värden före och efter ASD closure, men insåg snabbt att mätning av shuntflödet inte är standard procedure för ASD patienterna på sjukhuset. Tänkte därefter beräkna den själv men det fattades allt för många variabler för att göra detta.


Här i Irland har lärarna påsklov i 2 veckor från och med den 14e april, därav visste jag att jag behövde bli klar med introduktionen + maila den + få feedback innan detta datum, annars hade jag inte fått svar förrän idag. Även viktigt att vara riktigt tjatig med deadlines man fått från KI till handledarna här i Irland då det inte alltid är jätte organiserat med planeringen.


Efter inlämning av introduktionen blir man tilldelad en annan elev i klassen vars introduktion man ska läsa och lämna skriftlig feedback på, som sen ska lämnas in dagen innan presentationen. Tyckte det var nyttigt att få läsa någon annans arbete och se hur långt andra i klassen kommit. Försökte även bli klar med detta så tidigt som möjligt då jag över helgen skulle få besök från nära och kära (inlägg kommer på det också!).


Därefter gjorde jag en powerpoint för presentationen och började även skriva ett manus. Presentationen fick inte vara mer än 7 minuter lång, det var därför viktigt att skriva ihop ett manus som fick med de allra viktigaste aspekterna av arbetet. För studenterna i Sverige så skedde presentationerna på plats. Det var alltså en hel dag, från 8.30 till 16.00, där presentationerna skedde på förmiddagen och efter lunch var det lite extra info från kursansvarig. Jag och de andra utbytesstudenterna anslöt till halvtidkontrollen genom zoom. Viktigt att tänka på är tidsskillnaden mellan Sverige och Irland, 8.30 i Sverige blev alltså 7.30 här. Dagen började med lite info angående upplägget och sen delades vi upp i mindre grupper och började presentera. Jag var först ut (vilket för mig är att föredra), och tyckte det kändes bra. Vidare fick jag frågor av min opponent för introduktionen som jag svarade på, samt frågor från ansvarig lärare. Därefter skulle min kamrat presentera och då skulle jag ställa frågor och komma med feedback.


Tyckte det var ett bra upplägg för dagen och det hjälpte mycket att få kommentarer och feedback från andra på ens eget arbete.





bottom of page